« Svibanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | e | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
MLADI LIDERI XVI. GIMNAZIJE NA DJELU - MOBILNOST ZA AKTIVNO EUROPSKO GRAANSTVO
Završio je i naš posljednji Erasmus projekt grupne mobilnosti iz akreditacije u ovoj školskoj godini, pod nazivom „Young Leaders for Active EU Citizenship“. U projektu je sudjelovalo šest jako motiviranih i, nakon odranog projekta, jako hvaljenih uenika – mladih lidera iz maturalnih razreda: Lana Makarun iz 4.a, Nino Radoaj i Eva Jurišinac iz 4.b, Kaja Krolo i Rino Štaba iz 4.d, te Jana Tepuš iz 4.e. Projekt su organizirale i vodile profesorice Sunana Lea Kolbezen i Mirela Hrubi, a odvijao se intenzivno nekoliko mjeseci na vrlo zanimljiv nain, tzv. „blended learningom“ (“miješano uenje”), s puno aktivnosti uenja prije same mobilnosti, dogovorima i diskusijama s uenicima drugih škola u projektu, izrade loga i definiranja programa projekta, traenja smještaja i povoljnih karata... A prije svega, u prvom planu je bilo uenje o radu zastupnika i sastavu Europskog Parlamenta, te praenje rada i rasprava o vanim temama u EP na redovnim sjednicama, te praenja izvještaja o aktivnostima od strane Stalnog predstavništva EP u RH, a sve u svjetlu novih parlamentarnih izbora za zastupnike u Europskom parlamentu, i sudjelovanje mladih u glasanju na izborima.
Sama mobilnost u Breice u Sloveniji i u institucije EU u Briselu je trajala 5 dana, od 10. travnja do 14. travnja 2024. godine, a ovog smo puta radili s dvije partnerske škole, Gimnazijom Breice iz Slovenije, i IES El Parador iz Španjolske. Da smo imali više vremena i mogunosti, ukljuili bismo i pozvali u projekt još više škola, jer smo, s našim partnerima, osmislili vrlo koristan program za uenje o aktivnom graanstvu mladih, koji u budunosti moe posluiti i drugim školama, i novim generacijama uenika za uenje o Europskoj uniji. U našoj zamišljenoj i eljenoj viziji, to bi mogao biti svojevrsni„meet-up“ dogaaj, susret što više škola i njihovih predstavnika u EU institucijama u isto vrijeme, gdje bi uenici svi zajedno stjecali znanje, razvijali vještine i kompetencije aktivnog graanstva i osnaivali se za kritiko mišljenje i ulogu donositelja odluka i promjena. Tako bi bolje osvijestili europske vrijednosti i europski identitet, razmjenjivali stavove i mišljenja, te promicali aktivno sudjelovanje mladih u demokratskim procesima. Izdvojili bi vane teme i gorua pitanja vana za mlade ljude, koji ine i grade budunost Europske unije.
Ovaj je projekt planiran ve poetkom školske godine, a nastavak je i projekta s temom „EU democracy: values, challenges and possibilities for young people“, odranog u sijenju i oujku sa školom INS Torredembarra iz Katalonije. Smatrali smo da je vano, naroito za uenike etvrtog razreda gimnazije, nauiti što više o stvarnim mogunostima i demokratskoj participaciji mladih u aktivnom graanstvu, dijelom u samom posjetu europskim institucijama „in situ“, i vidjeti gdje i nauiti što tono donosioci odluka za EU rade, dobiti ideju o poslovima u institucijama EU, te još više osvijestiti koja je uloga tih institucija u ivotu svih nas, Europljana, te na koji nain su povezane i ovise jedna o drugoj za konano politiko i demokratsko ureenje našeg kontinenta.
Datum je izabran jer se u to vrijeme odvijao u Briselu veliki dogaaj za mlade, „European Youth Week“, a dogaaj otvaranja tjedna mladih zvao se „Level Up“, s geslom „Voice Your Vision“. Radilo se o radionicama i uarenim raspravama o temi kao što je mogunost glasanja mladih za zastupnike u Europskom parlamentu, gdje bi se granica pomakla na 16 godina starosti, umjesto sadašnjih 18 godina, te diskusijama o drugim vanim temama koje se tiu mladih, te stavu da oni moraju imati jai glas i izraziti svoju viziju ivota u EU. U pripremnim aktivnostima projekta, posjetu Kui Europe u Zagrebu, saznali smo od zaposlenika Slubenog predstavništva EU u Hrvatskoj, da je postotak sudjelovanja punoljetnih graana u Hrvatskoj na prošlim izborima za EP bio samo 29%, što nas je potaknulo da s velikim arom istraimo klubove i sastav Europskom parlamenta, izradimo Padlet i predstavimo ga uenicima obje škole koje su bile naši partneri u projektu. Jedna od najzanimljivijih aktivnosti je u Briselu bio susret s mladima iz cijele Europe, koji su sluajnim odabirom izabrani za sudjelovanje u dogaaju, te su ih naši uenici osobno intervjuirali, i saznali njihov stav prema glasanju, o ulozi i radu europskih institucija i zastupnika, te njihovom osobnom aktivnom graanstvu i mogunostima sudjelovanja mladih u graanskim inicijativama, mreama i organizacijama.
Jedno od najveih uitaka u projektu je bio susret s dvije bivše uenice XVI. gimnazije, a sada zaposlenice europskih institucija ve više od 10 godina, Laurom Lui, iz odjela novinara u Europskom ekonomskom i socijalnom odboru, i Gordanom Mlaak, direktoricom slube zaposlenika i jedinice mobilnosti u Vijeu EU, koje su nam, ne samo omoguile neposredni uvid u prostor institucija, ve su osobno prihvatile prenijeti nam mnogo znanja o radu i ulozi tih institucija, kao i o njihovom poslu u njima. Naši su se uenici tamo osjeali kao pravi budui lideri, poput brojnih ministara i predsjednika koji ulaze na sastanke crvenim tepihom pored 27 zastava svih europskih zemalja i donose najvanije odluke za sve nas, graane Europske unije. Uvelike nam je pomogla i zaposlenica Europskog parlamenta, Jasna Mari Krajai, koja je uvela naše i španjolske uenike na sajam „Level Up!“ dogaaja, te je uenicima ispriala o svom dugogodišnjem radu s mladima i uspješno realiziranim projektima koje je vodila. Uenici su razgovarali i s Dominikom ganecom, savjetnikom u Odboru za poljoprivredu, koji ve 11 godina radi u Europskom parlamentu, te su ga uenici pitali o njegovom radu i poslu. A dao im je i intervju na slovenskom jeziku, s obzirom da je radio i sa slovenskim kolegama. Uenicima je posebno zanimljiv bio susret s hrvatskim uenicima europske škole EEBIV u parku Cinquantenaire, gdje su putem neformalnog uenja saznali o njihovom ivotu u Briselu, školovanju, planovima i mogunostima, te usporedili sistem europske škole s našim hrvatskim sustavom srednjoškolskog obrazovanja. I naravno, „zapratili“ su se na društvenim mreama! Diskutirali su i uli iz prve ruke njihove stavove o hrvatskom i europskom identitetu, u Europi koja je raznolika i geografski, ekonomski, kulturalno i jezino, a opet ujedinjena u istim vrijednostima i ciljevima.
Uenici su u projektu razvijali i meukulturne i jezine vještine, razgledavši glavni grad Belgije i koristei više stranih jezika koje ue i govore. Upoznali su i djela belgijskog slikara Magrittea i drugih nadrealista na izlobi „Imagine“. Dobili su uvid i u svakodnevni ritam ivota u Briselu, snalazili se u gradskom prijevozu, promatrali ljude u gradu - i bilo je gotovo nemogue zakljuiti iz koje europske zemlje potjeu, osim ako nisu uspjeli uti jezik kojim govore. Probali su i tipina belgijska jela i specijalitete, pommes frites s 50 vrsta umaka, belgijsku okoladu i sladoled. Slikali smo se i kod Atomiuma, jednog od simbola Brisela, a koji nismo imali vremena potpuno razgledati, kao ni park Mini Europe, pa nešto ostavljamo i za sljedei posjet ovom predivnom, kozmopolitskom gradu, koji je sada, ono što je nekada vjerojatno u povijesti bio Rim – cijela Europa u jednom gradu!
Jesu li uenici razvijali svoje vještine voenja, u ovom intenzivnom projektu, prvo u Sloveniju vlakom, a odmah dan poslije avionom u glavni grad Europske unije, i to uz izlaganja i diskusije? I jesu li spoznali ulogu mladih donositelja odluka i promjena? Što su sve nauili i osvijestili u ovom projektu i timskom radu s uenicima drugih škola, u razgovorima sa zaposlenicima i nakon posjeta institucijama EU i Kui europske povijesti? Naših e šest lidera sve to predstaviti svim maturalnim razredima i ostalim uenicima i profesorima na predavanjima, u našoj i drugim školama, lokalnoj i široj zajednici. Uz pomo digitalnih alata izradit e još radova, te prikazati rezultate, nova znanja i zakljuke. Moda e nove generacije naših uenika pozvati uenike novih europskih škola u slian projekt i zajedniko okupljanje i uenje o europskim vrijednostima te razmjenu ideja za svijetlu budunost EU. Svi uenici zajedno, koji su sudjelovali u dva projekta o europskoj demokraciji i aktivnom graanstvu, organizirat e proslavu Dana Europe, 9. svibnja u školi, koji se planira odrati zajedno s II. gimnazijom, a na proslavu su pozvani i slovenski uenici iz Gimnazije Breice, kao što e i naši uenici ii na lokalni EYE event u Breice, krajem mjeseca svibnja.
Mirela Hrubi, prof.
Ovaj projekt financira Europska unija. Izneseni stavovi i mišljenja su iskljuivo autorova i ne odraavaju nuno stavove Europske unije ili Europske komisije.
ERASMUS - KATALONIJA
Od 17. do 23. oujka 9 uenika drugih, treih i etvrtih razreda u pratnji profesorice geografije Nataše Kauzlari sudjelovalo je u grupnoj mobilnosti u uzvratnom posjetu školi INS Torredembara iz Katalonije u sklopu Erasmus+ projekta "EU Democracy - values, challenges and possibilities for young people". Bogat sedmodnevni program obuhvatio je širok dijapazon tema vezanih uz sami projekt, ali i openito o Europskoj uniji. Kroz planinarenje krajevima u okolici Torredembare i usputna predavanja uenici su upoznati sa suvremenim ekološkim problemima tog podruja, a grupnim radom i predavanjima u njihovoj srednjoj školi detaljnije su se uhvatili u koštac sa temama projekta - tonije njihovim uzrocima, posljedicama i rješenjima, ali i njihovom manifestacijom u kontekstu nekih drugih društvenih pojava (kao npr. fake news). Uenici su se takoer i praktino upoznali sa vrijednostima, izazovima i mogunostima za mlade u EU kroz predavanje i razgovor sa gradonaelnikom Torredembare koji im je usto pribliio i društveno - povijesni kontekst Katalonije unutar Španjolske i Europske unije. Boravei u obiteljima i druei se sa svojim katalonskim vršnjacima te njihovim prijateljima naši su uenici iskusili pravi prosjeni ivot mlade osobe na drugom kraju Europske unije, što ih je iznimno kulturološki obogatilo te im donijelo nova iskustva i znanja. Uenici su i praktino i teoretski dobili izravan i kvalitetan uvid u ono što se istie kao ideja ovog projekta (kako je uostalom istaknuto u njegovu nazivu). Spoznali su sve što se nudi nekoj mladoj osobi u jednom kulturno, društveno i povijesno raznolikom i kompliciranom podruju kao što je to Katalonija - koje su njene obrazovne, karijerne i ostale bitne mogunosti.
Osim samog rada na projektu, uenici su imali priliku posjetiti Tarragonu i Barcelonu, usput otkrivajui njihovu povijest i intrigantne prie. Druili su se i zabavljali sa svojim katalonskim kolegama bavljenjem sportom na plai i veslanjem te u sklopu ostalih aktivnosti. Za kraj projekta organizirana je sveana veera uenika, profesora i roditelja tijekom koje su svakom od uenika dodijeljene diplome koje svjedoe o sudjelovanju u ovom Erasmus+ projektu. Sljedeeg jutra naši su uenici dirljivo ispraeni na vlak od strane njihovih domaina te su se u Zagreb vratili prepuni dojmova u kasnim veernjim satima. Na kraju ovoga projekta, moemo zakljuiti kako su se svi uenici vratili obogaeni mnogim novim i korisnim iskustvima i znanjima o tome kakve mogunosti imaju unutar EU i Erasmus+ projekata te mnogim lijepim sjeanjima i poznanstvima koja e ih zadugo pratiti u ivotu.
Napisao: Vito Vlaši, 3.d